Luca Cioli: Neymar. Nadzieja Brazylii, przyszłość Barcelony.


Jak się zaczęła moja przygoda z FC Barceloną? Jako dwunastolatka, prawie trzynastolatka oglądałam z babcią mecz FC Barcelona-Lechia Gdańsk. W 79 min. wbiega Neymar, a ja nie wiadomo dlaczego zaczęłam klaskać. I chyba tak się zaczęła moja historia z tym klubem. Dzisiaj czuję, że to nie był wybór, tylko to było coś, co musiałam u siebie dojrzeć. Musiałam poczuć, że moje serce należy do FC Barcelony, a nie do żadnego innego klubu. W przyszłym miesiącu kupuję oficjalną bluzkę i marzę o pojechaniu do Barcelony. Jeden klub, a może zmienić całe twoje życie.

Dzisiaj jednak nie o mnie i FC Barcelonie, ale o jednym z jej zawodników, a mowa tu o Neymarze. Była to dopiero druga i na pewno nie ostatnia biografia, którą przeczytam. Moje pierwsze spotkanie z tym gatunkiem można zaliczyć do trochę powyżej przeciętnych, ale się nie zniechęciłam i tak, w moje łapki wpadł Neymar. Każdy kojarzy, prawda? W Brazylii jest gwiazdą, a jak to wygląda w Europie? Dzisiaj przedstawię wam historię chłopaka, który w wieku 21 lat został kupiony za 68 mln euro.

Początek mi się nie podobał. Było o wszystkim, tylko nie o Neymarze Juniorze. Autor przedstawił nam historię taty Juniora, który też był piłkarzem, ale o wiele słabszym od syna. Na starcie uznałam, że te wątki nie były potrzebne, a patrząc na całokształt, te pierwsze rozdziały przedstawiły nam dlaczego, kiedy, jak to wszystko się zaczęło. Porównując obie biografie, początek o wiele lepszy w wykonaniu Cioli, niż Faccio.

O Messim wiem dużo. Od wielu lat jest w Europie, zdobywa wiele goli dla Barcelony, trofea klubowe i indiwidualne. O Neymarze usłyszałam (dopiero!) podczas Pucharu Konfederacji, który wygrała Brazylia z Juniorem w składzie. Praktycznie nic o nim nie wiedziałam i chciałam się dowiedzieć kilku faktów o Neymarze z tej właśnie książki. I muszę przyznać, że ta biografia zmieniła moją perspektywę patrzenia na tego piłkarza. Wcześniej myślałam o nim tak: To ten piłkarz, który co chwile wymusza faule. A dzisiaj wiem dlaczego tak robi. Dowiadujemy się wielu interesujących faktów na temat Brazylijczyka od początku jego kariery, aż do dziś. I trzeba przyznać, że się zmienił... w FC Barcelonie dojrzał.

Liga Brazylijska jest mi obca. Nie oglądam żadnych meczy w tym kraju, bo ta liga jest po prostu zbyt słaba. Nie wiedziałam, że można zdobyć tam tyle trofeów, lecz chyba każdy wie, że football dla Brazylijczyków jest bardzo ważnym sportem (co Luca Cioli mocno zaznacza w swojej publikacji). Można przeżyć wspaniałą przygodę w Brazylii dzięki tej książce. Autor przedstawił nam całość - ligę i objaśniał jej poszczególne rozgrywki, a potem wplatał w nią szczegóły, czyli piłkarzy.

Muszę przyznać, że jestem pod ogromnym wrażeniem. Nie wiedziałam, że na tak długo zamieszka w moim sercu. Widać, że autor poświęcił dużo czasu na napisanie biografii Neymara. Wpływa na to kilka czynników. Możemy poznać opinię wiele osób, na temat tego piłkarza, jak na przykład Vincente Del Bosque (aktualny trener Reprezentacji Hiszpanii) czy jego byłych trenerów. Jest to przedstawione w bardzo ciekawej formie - pytania i odpowiedzi. Taki zabieg był dla mnie miłą odmianą. Wolę taki sposób przedstawiania informacji, ponieważ wydaje się to a) ciekawsze b) szybciej i łatwiej czytamy biografię. W rozdziału na rozdział możemy śledzić jak Junior się rozwija. I muszę o czymś bardzo ważnym wspomnieć, czyli o warsztacie pisarskim Luca Cioli. Już od pierwszej była zahipnotyzowana jak szybko i sprawnie przyswajam informacje, które autor nam podaje na kartach tej powieści. Na szczęście niema tu miliona dat i trudnych nazwisk, tylko zostały wybrane te najważniejsze, co przyspiesza i umila czytanie.

Podsumowanie:  Pewnie wyszła z tego zachwalająca piosenka o Neymarze i tej biografii. To była naprawdę dobra biografia książka. Nie spodziewałam się, że historia Neymara mnie tak mocno porwie. Jak najbardziej polecam fanom piłki nożnej, oczywiście kibicom FC Barcelony i Neymara. Osoby nie lubiące tego sportu mogą tą książką znudzić, ale ja się przy niej świetnie bawiłam! Porównując obie powieści o piłkarzach, ta o Neymarze jest o wiele lepsza. Widziałam, że Luca Cioli, również napisał biografię Messiego, po którą sięgnę w najbliższym czasie. Czy polecam? Tak! Zwłaszcza osobom, które są zainteresowane La Ligą, Reprezentacją Brazylii lub FC Barceloną.

Neymar. Nadzieja Brazyli, przyszłość Barcelony, Luca Cioli, Wydawnictwo Sine Qua Non, 288 str., 2014. 

Ocena: 6/6 

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu SQN


3 komentarze:

  1. Moim zdaniem ta biografia Messiego, o której wspominasz była strasznie okrojona, mało tekstu, duża czcionka i masa bzdur. Też zamierzam sięgnąć po tę, napisaną przez Caiolę, żeby porównać. Co do samego Neymara - lubiłam go kiedy zaczął się wyróżniać w Santosie, oglądałam na YT jego dryblingi i byłam pod wrażeniem. Barcelona go moim zdaniem zepsuła, nauczył się za dużo aktorstwa i teraz zupełnie nie darzę go sympatią. Ale trochę jestem ciekawa jego historii, więc książkę pewnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dla mnie książka ta będzie obowiązkową lekturą!
    Uwielbiam FC Barcelonę wraz z Neymarem, więc to normalne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja uwielbiam Neymara słyszeliście o jego kontuzji

    OdpowiedzUsuń

Drogi czytelniku! Proszę przestrzegaj tych oto zasad:
1. Obraźliwe komentarze będą usuwane.
2. Za każdym nie pisz swojego adresu bloga.
3. Jak wyłapiesz jakiś błąd w tekście, napisz.
4. Anonimie podpisz się!

Pozdrawiam i zapraszam ponownie,
Zuzia