Albert Puig: Siła marzeń. Tajemnica sukcesu FC Barcelona

Pewnie wiecie, że jestem ogromną fanką FC Barcelony (naprawdę, wiem co to jest spalony) i z przyjemnością pochłaniam książki na temat klubu jak i samych piłkarzy. Okazało się, że biografie bardzo mi odpowiadają i zaczęłam je czytać bardzo często. Dzisiaj opowiem wam o chudziutkiej powieści, która nie była najlepszą lekturą o FC Barcelonie, ale była dobra na rozpoczęcie swojej przygody z tym klubem (oczywiście jeśli zna się najpopularniejszych trenerów i piłkarzy)! 


Może powieść nie jest wydana ze zdjęciami na każdej stronie, nie jest w twardej oprawie, lecz ma bardzo dużo wywiadów i informacji. Zdjęcia równie dobrze mogę znaleźć w internecie, tutaj mamy jedynie kilka stron fotek, a reszta to wywiady i wywody autora. Myślałam, że ta książka będzie inna. Nie wiem czy to tylko zdarza się w lekturach o FC Barcelonie, ale prawie w ogóle nie wspomina się o porażkach. Niektóre sytuacje wydają się mocno podkoloryzowane. Jak na razie w niewielu biografiach znalazłam coś negatywnego na temat klubu. Moim zdaniem, książka wtedy staje się mniej wiarygodna i naprawdę dziwnie się czuję czytając o samych pozytywach, bo Barca miała swoje słabsze lata, o miała.    

Ewidentnie jest to pozycja dla fanów Barcy. Jeśli jej nie lubicie, to zdecydowanie po "Siłę marzeń. Tajemnicę sukcesu FC Barcelony" nie sięgajcie. Nie dlatego, że jest to zła książka, zdecydowanie nie, ale gdy jesteście zafascynowani grą piłkarzy, to śmiało sięgajcie. Jeśli czytelnik w ogóle nie lubi piłki nożnej, może się wydawać, że ta powieść jest albo nudna albo niezrozumiała. Naprawdę, na kartach tej powieści przewinęło się strasznie dużo dat i nazwisk, więc dla osób nie zainteresowanych klubem powieść może się wydać chaotyczna. Ja jako wierny kibic od prawie 2 lat, interesuję się historią, transferami, aferami i piłkarzami w FC Barcelonie, ale wiem, że gdybym spytała się kogokolwiek na ulicy o jakiegoś byłego trenera, to by pewnie nie wiedział o co chodzi.

Autor skupia się na rozwoju zawodników w klubie. Szczegółowo opisuje pracę trenerów w szkółce Barcy, do której chcą trafić chłopcy z całego Świata! Poznajemy historię La Masii, jak pracują trenerzy, jak działa system szkoleniowy i jakie są poziomy, jeśli chodzi o umiejętności. Dla osób niewtajemniczonych, którzy tylko słyszą o poczynaniach tylko pierwszej drużyny, ale mniej osób wie, że istnieje FC Barcelona B, a jeszcze mniej, że jest coś takiego jak FC Barcelona C. Większość wychowanków musi przejść przez każdy szczebel, jedni szybciej, jedni wolniej. Mamy tutaj opinie wielu piłkarzy, którzy już opuścili klub jak i tych grający w nim na co dzień.     

Książeczka jest naprawdę cieniutka, posiada miękką oprawę. Jako osoba zbierająca książki, moim zdaniem okładka nie powala na kolana, ale powieść będzie ładnie wyglądać z innymi tytułami na temat FC Barcelony. A w jaki sposób była napisana pozycja? W lekki i ciekawy sposób tekst bardzo szybko się czyta, bo ja go przeczytałam w 1 dzień. Kiedy nie ma się czasu na czytanie lub jeśli szukacie czegoś lżejszego pomiędzy tymi ciężkimi powieściami, śmiało się gajcie po tę lekturę. Moim zdaniem nie będzie to ogromny wydatek dla fanów tego klubu, gdzie koszulka kosztuje kilkaset złoty. 

Podsumowanie: Mi się "Siła marzeń. Tajemnica sukcesu FC Barcelona" Alberta Puiga podobała. Nie jest to moja ulubiona książka na tema FC Barcelony, ale miło przy niej spędziłam czas. Dla fanów Barcy nie jest to obowiązkowa lektura, ponieważ większość informacji nie było dla mnie nowością. Autor wykonał solidną robotę zbierając najważniejsze informacje, liczne wywiady, ale często mi się zdawało, że czytałam treść dwa razy. Albert Puig pisał na temat szkółki w Barcelonie, La Masii i zachwalał ją i dwa akapity dalej ta sama treść, tylko ubrana w inne słowa. Nie mniej jednak, Siła marzeń. Tajemnica sukcesu FC Barcelona wspominam bardzo miło i mogę ją polecić osobom, które interesują się klubem i znają piłkarzy i trenerów. Po prostu nie znając niektórych nazwisk można się łatwo pogubić, ale jest tu pełno informacji, które są często wręcz oczywiste.   

Ocena: 4/6

Siła marzeń. Tajemnica sukcesu FC Barcelona, Albert Puig, Wydawnictwo Bukowy Las, 2012. 

            

2 komentarze:

  1. W przyszłości przeczytam :)
    Lubię Barcelonę ;) Pique, Messi itd.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdecydowanie nie interesuje mnie taka tematyka, jednak gdy poznam jakiegoś fana- to z pewnością mu ją podaruję! :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi czytelniku! Proszę przestrzegaj tych oto zasad:
1. Obraźliwe komentarze będą usuwane.
2. Za każdym nie pisz swojego adresu bloga.
3. Jak wyłapiesz jakiś błąd w tekście, napisz.
4. Anonimie podpisz się!

Pozdrawiam i zapraszam ponownie,
Zuzia